חתונה אזרחית בחו"ל מהווה אופציה לזוגות ישראלים אשר מוצאים את עצמם עומדים בפני החוק הישראלי מבלי יכולת להינשא. כיום אין דרך חוקית שבה בני זוג יכולים להתחתן בחתונה אזרחית בארץ.
אם אין חתונה אזרחית בארץ, מה אפשר לעשות?
אפשרות אחת היא לא להתחתן. בגלל שכיחות תופעת מסורבי החיתון בארץ נוצר מעמד ביניים חוקי הידוע כ”ידועים.ות בציבור“. ידועים.ות בציבור הם זוגות שמקיימים משק בית משותף, חיים יחד תחת קורת גג אחת ומוכרים בציבור כבני או בנות זוג.
לזוגות המוגדרים כידועים בציבור זכויות כמעט זהות לאלו של זוג נשוי בזכות שכיחות התופעה וריבוי פסקי הדין התקדימיים אשר קיבעו את המעמד המיוחד.
למרות זאת, בני או בנות זוג להט"בים נבדלים באופן משמעותי מזוגות אחרים בשוני הנוגע לאימוץ ילדים, פונדקאות ונושאים אחרים הקשורים בילדים. בעיה נוספת, הכרוכה במעמד הידועים בציבור היא העובדה כי המעמד מעומעם – בכל ערכאה יש להוכיח מחדש את המעמד על מנת לזכות בזכויות, והוכחת המעמד איננה עניין בירוקרטי אלא נתון לשיקול דעת והרצון הטוב של האחראי.
אפשרות נוספת היא לנסוע לחו”ל ולהתחתן בנישואים אזרחיים שם. כאשר בני או בנות זוג נישאים בנישואים אזרחיים בחו”ל הם יכולים לדרוש מפקיד משרד הפנים שירשום אותם כנשואים בתעודת הזהות. רישום זה, גם אם אין לו תמיד תוקף חוקי כזה שמדינת ישראל מכירה בו הוא חשוב לזוגות רבים וכן מוריד את כמות השאלות וההסגות ביחס למערכת היחסים בין בני הזוג.
מרבית הזוגות המתחתנים בחו”ל בוחרים בקפריסין: מדינה קרובה אשר מאפשרת לזרים להינשא בתחומה בקלות יחסית. הבעיה עבור זוגות להט"בים היא שקפריסין עצמה אינה מאפשרת נישואים חד מיניים אלא רק איחוד אזרחי. איחוד אזרחי דומה במהותו לנישואים, ומבחינת קפריסין אין הבדל של ממש בינם, אבל מבחינת מדינת ישראל רישום של איחוד אזרחי אינו מקנה זכות להירשם כזוג נשוי בתעודת הזהות.
אם לא בקפריסין אז איפה כן?
זוגות להט"בים יכולים להינשא בכל מדינה בעולם המכירה בנישואים גאים, במידה והם מורשים להתחתן באותה המדינה. כיום ישנן 26 מדינות ברחבי העולם המכירות בנישואים גאים אולם רק חמש מדינות המאפשרות לזוגות גאים זרים להתחתן בהן. חמשת המדינות בהן זוגות גאים יכולים להתחתן הן: פורטוגל, קנדה, ארה”ב אנגליה ודנמרק.
פתרון קנדה או ארה”ב הוא פתרון יקר, כרטיסי הטיסה בלבד יכולים להגיע ל-700$ כאשר מוכנים להתפשר על זמן הטיסה ומספר עצירות הביניים ועד לכ-1400$ לטיסות ישירות.
אנגליה גם היא אינה זולה במיוחד והליך הוצאת הוויזה המיוחדת לנישואין עלול להיות ארוך, מסורבל ויקר. החיים בפורטוגל פשוטים יותר אבל רצוי להצטייד בעורך דין מקומי כדי להימנע מסיבוכים וכדי להבין על מה מדברים וחותמים ואילו בדנמרק ידידותיים יותר וישמחו להתנהל מול זרים באנגלית, גרמנית או דנית.
עדכון החוק החל מ-1 בינואר 2019
החל מתאריך זה החוק לחתונות בדנמרק שונה מאט ויש לעבוד על פי החוקים החדשים.
ההמלצה שלנו היא לקרוא את ההוראות באתר הרשמי.
אלה הם העדכונים החשובים:
1.ההתנהלות הראשונית היא מול משרד הפנים הדני – יש להגיש בקשה להתחתן ל-Statsforvaltningen או State Administration בשפה אנגלית ולקבל רישיון חתונה.
לאחר קבלת האישור יש לקבוע תאריך מול העירייה בדנמרק.
2. תוקף הרישיון לחתונה בדנמרק – תקף רק ל-4 חודשים אז יש לקחת בחשבון שמרגע קבלת הרישיון יש לכם מקסימום ארבעה חודשים עד לטקס החתונה.
3. מסמכים – החוק החדש דורש מכם לתרגם ולהחתים בנוטריון מסמך הנקרא תמצית רישום ממשרד הפנים.
בנוסף לתרגום יש להחתים את המסמכים במשרד החוץ בירושלים ובבית המשפט באפוסטילים.
תוקף תמצית הרישום כמו הרישיון תקפה מקסימום ל-4 חודשים.
בנוסף חובה שיהיה מצוין בתמצית רישום את העיר לידה שלכם כמו שהיא כתובה בת.ז.
יש לציין זאת באת הוצאת תמצית הרישום ממשרד הפנים או כאשר מזמינים אונליין (בשלב השלישי בפרטים האישיים לסמן V ליד פרטי עיר לידה ולרשום מתחת את עיר הלידה )
5. דמי טיפול – עלות הבקשה היא 1650 קרונות בערך 230 יורו. יש למלא את הבקשה דרך האתר הזה https://familieretshuset.dk/en
התשלום מתבצע בהעברה בנקאית בפרטים המופעים בהמשך העמוד.
6.תצטרכו לצרף לבקשה שלכם צילומים של המסמכים :
· . הדרכונים שלכם: כל עמודי הדרכון, כולל כריכה קדמית ואחורית.
· . תמציות הרישום: העמוד עם הפרטים והעמוד האחורי עם חותמת האפוסטיל.
· . התרגומים לאנגלית של הנוטריון, עמודי אישור התרגום וחותמות האפוסטיל.
7. לאחר קבלת הרישיון יש להירשם ולקבוע תאריך בעירייה דרך הלינק הבא : http://www.kkvielse.smartqueue.dk/
במקרה של בעיה ניתן לפנות לאיימל הזה:bryllup@kff.kk.dk
הטקס הוא ללא תשלום.
8. חותמת אפוסטיל במשרד החוץ הדני – חובה להחתים את תעודת הנישואין בחותמת אפוסטיל אחר המסמסכים לא יהיו תקפים בישראל.
את החותמת עושים במשרד החוץ הדני הממוקם בקרבת בניין העירייה. יש לשם על האפוסטילים מראש בלינק הבא: תשלום אפוסטיל בדנמרק (יש להחליף שפה לאנגלית בפינה הימנית של העמוד). העלות היא 200 קורונות בערך 30 יורו לחותמת. אתם מקבלים שני תעודות נישואין לא חובה להחתים בשניהם החלטה היא שלכם.
מה צריך כדי להתחתן בדנמרק?
כדי להתחתן בדנמרק תהיו זקוקים קודם כל למסמכים. המסמכים שתזדקקו להם מהארץ הם דרכון בתוקף לחצי שנה לפחות ותמצית רישום ממשרד רישום האוכלוסין ששם כתובים הנתונים הבאים: שם, תאריך הלידה, מקום (עיר) הלידה, כתובת נוכחית, אזרחות ומצב משפחתי. לאחרונה, טופס תמצית הרישום שונה מעט וכבר אינו מכיל את עיר הלידה. כדי להתגבר על מכשול זה אפשר להוציא בנוסף תעודת לידה שם העיר מצוינת. אם אחד מבני או בנות הזוג אינו ישראלי, יהיה עליו להוציא תעודות מקבילות מנציגות ארצו.
אם אחד מבני או בנות הזוג שינה את שמו או היה במערכות יחסים רשמיות קודמות, יש לבקש להוציא תמצית רישום מורחבת הכוללת את הפרטים הללו (שינוי השמות \ מערכות יחסים קודמות). לא לשכוח לציין מה היא סיבת הבקשה.
אם שני בני או בנות הזוג משתמשים באותו המחשב כדי להפיק את הבקשות לתמצית רישום / תעודת לידה – חשוב לרענן את המסך (F5) בין הבקשות ולוודא כי מספר האסמכתא בצד שמאל למעלה השתנה. חשוב להוציא תמצית רישום בסמוך למועד הגשת הבקשה לנישואים, כיוון שבמידה ועברו יותר מ-4 חודשים מתאריך הוצאת התמצית ועד להגשת הבקשה יהיה צורך בהוצאת תמצית חדשה.
את התעודות ניתן להוציא דרך האינטרנט בחינם (לאזרחים ישראלים שנולדו בישראל). התעודות מגיעות בדואר תוך כשבועיים לכתובת הרשומה במרשם האוכלוסין.
כיוון שהתעודות (הישראליות) מתקבלות בעברית, לפני המשך התהליך יש לתרגם אותן לאנגלית. ככלל, יש לבצע שלוש פעולות לגבי המסמכים: לתרגם, לאשר את התרגום באישור נוטריוני המעיד על כך שהתרגום זהה למקור ולהחתימם בחותמת אפוסטיל אשר מאשרת כי המסמכים הללו הם מסמכים רשמיים מוכרים על ידי מדינת ישראל. אפשר לבצע את כל השלבים הללו יחדיו באמצעות שימוש בשירות התרגום-החתמה ואישור הקבוצתיים. תהליך אישור המסמכים בדרך זו הופך להיות פשוט מאד: מצלמים את המסמכים, מצרפים אותם לטופס הבקשה המקוון, משלמים ומקבלים את המסמכים מוכנים וחתומים תוך מספר ימים. בדנמרק לא מתעקשים על אישור נוטריוני לתרגום ומוכנים לקבל תרגום של “מתרגם משכיל” – אך הדרישות למי מהווה מתרגם משכיל לא ברורות וחבל לקחת סיכונים, להגיע לדנמרק ולגלות שבגלל בעיה במסמכים לא תוכלו להתחתן.
החתונה בדנמרק
קחו בחשבון שהייה של שלושה ימים בדנמרק על מנת להשלים את כל הדרוש לחתונה עצמה. ביום הראשון יש להתייצב בבית העירייה עם כל המסמכים (המקוריים) התרגומים הצילומים והאישורים. הצגת המסמכים נעשית בקבלה לבית העירייה, בצד שמאל מיד לאחר הכניסה בדלת החיצונית של בית העירייה. נוסף על בדיקת המסמכים תתבקשו למלא שאלון ולציין באיזו שפה תהיו מעוניינים שהטקס יתנהל בה מבין: אנגלית, גרמנית או דנית.
למחרת יש להגיע לאולם הנישואין שבבית העירייה עשר דקות לפני המועד שנקבע עבורכם. המועד נקבע עבור מספר זוגות בו זמנית – אין מה להודיע שאכן הגעתם אלא רק להתאזר בסבלנות לתורכם. הכניסה לאולם הנישואים היא דרך הרחבה הפנימית המקורה של בניין העירייה. מצד ימין תראו קשת וליד מדרגות לולייניות המובילות לחדר ההתארגנות ומשם לחדר ההמתנה. כאשר יגיע תורכם יקראו לכם להכנס לחדר בו מתנהל הטקס עצמו.
בטקס יש מקום לנוכחות של עד 60 אורחים אך הטקס עצמו קצר מאד וכולל החלפת טבעות ואמירת I DO. אין קוד לבוש מחייב בזמן החתונה. העירייה דואגת לשני העדים, אם רוצים אפשר לארגן עדים פרטיים ולתאם זאת עם העירייה יום קודם לכן.
ביום השלישי יש להגיע עם תעודת הנישואין שקיבלתם לאחר הטקס אל משרד החוץ הדני בכתובת: Asiatisk Plads 2 DK-1448 Copenhagen K.
המשרד נמצא כעשרים דקות הליכה מבניין העירייה ופתוח בין הימים שני – שישי בין 09:00-12:00 וביום חמישי גם בין השעות 13:30-15:30. כדאי להתעדכן באתר משרד החוץ ולוודא כי המשרד אכן פתוח באותו היום. מנובמבר 2018 החותמות תופסות גם למסמכים מקוונים.
ישנם ארבעה מועדים (ביולי ואוגוסט) בהם מתקיימים הטקסים באוויר הפתוח. אפשר לבדוק באילו תאריכים העירייה מקיימת טקסים אלו כאן. אפשר גם לציין בטופס הבקשה מיקום אחר (דורש תשלום אגרה נוספת בגובה של 3800 קרונות דניות או בערך 510 יורו – גובה התשלום הסופי נקבע בהתאם להוצאות נסיעה ופרמטרים נוספים). הרשם יגיע למיקום שנקבע כ-15 דקות לפני הזמן שנקבע ויצפה גם מכם להיות שם בזמן. במידה ותבחרו לארגן את החתונה שלא בבית העיירה מומלץ להיעזר מארגני חתונה מקומיים שידאגו לכל הסידורים הדרושים.
הכתבה נכתבה ע"י אתר free-wedding.info
לפרטים נוספים על חתונה גאה בדנמרק ניתן למצוא בלינק הבא: חתונה גאה בדנמרק
ניתן ליצור בטלפון:051-55-44-300
או במייל free2wedding@gmail.com
Comments